LMC alkovna 2018 pro 6 cestujících aktuálně na prodej - zde veškeré info

Polointegrál 2017 pro 4 cestující aktuálně na prodej - zde veškeré info

Velký test Ford Custom + Nest By Egoe

Test NestBox.jpg

Možná znáte pohádku Koloběžka první - oblečená/neoblečená apod. V tomto testu se dočtete velmi praktické zkušenosti z první větší cesty obytňákem/neobytňákem. Fordem Tourneo Custom ve výbavě Titanium s vestavbou od Nest By Egoé.

Protože nebylo mnoho času a letošní léto přišlo o něco dříve, rozhodli jsme se otestovat Forda 1000 km jízdou na Istrii - do FKK kempu Valalta poblíž Rovinje. Jeli jsme tři - já Pavel, žena Adéla, 4 a třičtvrtě letá Emička. Na těch 3/4 si dost zakládá ;-)

Příprava vozu a vestavby

Ford je z roku 2015, má najeto necelých 50 tis.km - není moc co připravovat. Je ve skvělé kondici, pouze jsem dolil kapalinu do ostřikovačů :-)

A co vestavba - je náročné ji do vozu dostat? Nejdříve je nutné vyjmnout třetí řadu sedaček - Ford má jedno samostatné sedadlo a jedno dvousedadlo. Při troše opatrnosti (pozor na záda) se to dá i v jedné osobě.

Vestavbu je možné před vložením odlehčit odebráním určitých částí. Vyndá se chladnička, vařiče, zásuvky, matrace a rošt. Teoreticky se dá vložit i v jednom člověku, ale určitě je lepší ve dvou. Ihned je potřeba vestavbu ukotvit k okům v zavazadlovém prostoru - na 4 místech. Hlavně před ukotvením neotvírat zásuvky - může dojít k překlopení a pádu vestavby z vozu ven.

Po ukotvení se do vestavby vloží vyjmuté elementy. Poté se připojí lithiová baterie GoalZero Yeti. Slouží pro napájení kompresorové chladničky - dále může sloužit pro pohon nabíječek telefonů, tabletů a notebooků. Její nabíjení je možné z 220 V sítě nebo z 12 V ve voze (za jízdy).

A nezapomenout na vodu - vestavba má dva 12 l kanystry - výborné pro jednoduché omytí (sprcha a vodní čerpadlo je k dispozici), vodu k vaření nebo omytí nádobí.

Kam s věcmi na cestu, když v kufru je nástavba? Protože je vyndaná třetí řada sedaček, tak stále ve voze existuje ohromný úložný prostor. Co mě může na cestách vytočit je samovolný vznik totálního nepořádku, kdy není možné nic najít :-) Řešením jsou boxy - viz obrázek v galerii - jsou průhledné, zavíratelné, je možné je dávat na sebe, při pobytu je možné je nechat i venku na dešti - velmi příjemný detail.

A co kola? Není problém. Na kouli jsme hodili nosič na 4 kola Atera - má velmi snadné ovládání - nasazení je za minutu, to samé platí pro sundání. Dále je možné jej sklopit - vlastně sjede od vozu. Pokud na něm nejsou kola je možné i otevřít dveře a nástavbu - pro takový nouzový přístup. Když jsou kola, už jdou dveře pouze pootevřít - škoda - chybí asi 2 cm.

Celkově vše zabere tak 15 minut.

05-nosič na kola.jpg 04-kam s věcmi.jpg 02-vložení.jpg
03-zapojení.jpg 06-chladnička.jpg
07-mapa.jpg

Cesta Fordem

Strýček Google nám navrhnul nejlepší trasu z Liberce přes Prahu, Brno, Vídeň, Lublaň, Koper a k Rovinji.

https://goo.gl/maps/KtWBDEvr7gP2

Trasa není z těch nejkratších, ale má větší podíl dálnic. Navíc se vyhnete placení za rakouské tunely. Také řádně využijete proklínanou slovinskou dálniční známku a tím minimalizujete náklady na chorvatské mýto.

Alternativou je trasa přes Linec - zaplatíte za rakouské tunely (cca 15 EUR), vyhnete se prokleté D1. Časově je to prakticky to samé, je o něco kratší. Osobně mi přijde hezčí - částečně jedete přes Alpy - je na co koukat.

Cestu tam jsme tedy nediskutovali a jeli dle google návrhu. Vlastně nejhorší část cesty je u nás doma - asi tři omezení do Prahy, Praha kolem deváté ráno na Štěrboholské standardně zasekaná, D1 to snad ani nestojí za komentář.

Co je důležité - i na starých úsecích D1 s mega spárami jede Ford obstojně, ani vestavba není nijak extra slyšet.

Za Brnem je to už lepší - k hranicím to sviští, kyvadlová doprava u Nových Mlýnů nás zdržela asi 2 minuty. Kousek za hranicemi se jíž najíždí na rakouskou dálnici a začíná pohoda :-) Nutností je samozřejmě dálniční známka - je možné ji snadno koupit přes internet na https://shop.asfinag.at/en/. Legislativní ptákovinou je fakt, že můžete "zboží" přes internet do 18 dnů vrátit - pak tedy není možné si koupit dálniční známku s platností například od dnes. Ale je řešení - zvolte "Purchase as company" a máte platnost hned. Samozřejmě nemůžete vracet - proč ale, že ;-)

Před Slovinskem nezapomeňte na dálniční známku - pozor - Ford má nad přední nápravou více než 130 cm, musíte koupit tu dražší verzi - 30 EUR na týden, nebo 60 EUR na měsíc. Když už je to tak drahé, tak si to alespoň užijeme a v žádném případě nemíříme na Záhřeb, ale jedeme na Lublaň. Když koukám na ceník mýtného v kategorii II, tak ušetříme za Macejl-Záhřeb 72 KUN, Záhřeb-Rijeka 127 KUN a tunel Učka 44 KUN - celkem 243 KUN a to dvakrát tedy 486 KUN. To nám akorát zaplatí měsíční SLO dálniční známku.

A čísla o cestě - zabere Vám tak či tak minimálně 12 hodin, když počítáme alespoň základní přestávky na toaletu, nanuky, kafíčka apod. Spotřeba s Fordem, vestavbou, ve třech lidech a s kolama do 9 l/100km. Průměrná rychlost cca 90 kmh. Po dálnici není problém frčet 140-150 kmh.

09-ložnice.jpg

Jde se spát

Důležitý poznatek - než si rozložíte spaní, vyndejte si vše potřebné, přístup pod rozložený rošt je velmi omezený. Také jsme si na noc vypínali chladničku - přeci jen vrčení kompresoru může rušit. A v noci je chladněji, izolace chladničky potraviny udrží v dobrém stavu. Naopak jsme zapojili nabíjení baterie GoalZeroYeti z 220 V přípojky - aby byla nabitá na druhý den, kdy bude v letních teplotách udržovat potraviny v použitelném stavu.

Jinak posazení nosných žeber a rozložení roštu s matrací je práce na 5 minut. Stan tak rychle asi nikdo nepostaví ;-) Matrace má cca 5 cm - mě osobně to stačilo, žena si trochu stěžovala, že to tlačí - prostě princezna na hrášku :-)

Na šířku 120-140 cm (rošt je částečně výsuvný) jsme se ve třech v pohodě vešli. Být dva, tak je to úplný komfort. Co hodně pomáhá, je zbývající prostor po všech stranách - například na bocích je vhodné jej vyplnit smotanou dekou (kterou jinak můžete využít na podvečerní posezení). Nad horní část matrace si "hodíte" ruce, to samé do boků, i kolena se dají takto "odložit" - opravdu jsem byl překvapen, že prostor je dostatečný. Například v porovnání s dvoulůžkem v alkovně - šířka 130 cm, ale pevně limitovaná boky vozu - žádná další rezerva na pohyb tam není.

A ten ranní výhled do zeleně - to je krásné probuzení ;-)

Protože bylo celkem teplo (v noci přes 20) a my rádi spíme v chladu, tak nám přišlo v autě příliš teplo - chtěli jsme nechat otevřené jedny boční dveře, ale stále svítilo vnitřní osvětlení po bocích stropu - nejde to nijak vypnout. Nakonec jsme to vyřešili vyjmutím svítidel (jde snadno šroubovákem) a odpojením napájení - a mohli jsme větrat po celou noc :-)

10-bydlení.jpg

Bydlíme, žijeme, kempujeme

Je jasné, že Ford s vestavbou není na vnitřní bydlení - není to velký obytňák. V nouzi ale není problém se schovat například před deštěm - a na notebooku si například pustit film nebo pohádku. Energie na to je v autě dostatek.

Nejvíc času ale chceme trávit venku. A protože sluníčka bylo v červnu u Jadranu dostatek, využili jsme jednoduchý tarp jako příštřešek. Proto je vhodné najít si takový plac, kde máte stromy, kam tarp uvážete. Jeden bod může být i střešní nosič na autě. Pak už jen rozbalit koberec (ať mají ženy co zametat), sestavit kempingový stoleček a rozložit židličky. A začíná pohoda ;-)

Nosič na kola jsme sundali a druhým zámkem jsme jej pro jistotu přivázali ke stromu. I když v FKK kempu jsem strach ze zcizení opravdu neměl - například kola jsme ani nezamykali.

A jak v FKK?

Možná jste ještě nevyzkoušeli? Možná máte ostych, přijde Vám to divné? Můžeme jednoznačně doporučit. Opravdu to není ráj úchylů a pedofilů. V FKK kempech potkáte tak 80% spíše starších párů. Prakticky nenarazíte na teenagery. Samozřejmě je "povinné" chodit a koupat se nahý. Není však povinné zůstat nahý a zmrznout například večer, nebo když se prostě zkazí počasí - to se většina oblékne. Například do obchodu a na recepci se musíte obléknout. Ale v baru a většině restaurací můžete nazí zůstat - vždy však noste ručník, který si prostě dáte pod zadek.

Je to otázka pár minut, než si zvyknete a pak to berete jako samozřejmost. Spíše nastává problém, když přijedete domů a najednou to nejde ;-)

A ještě jednu zásadní výhodu mají FKK kempy - protože (bohužel) je FKK mírně na ústupu, není nutná do kempu ani v hlavní sezónně rezervace. Prostě přijedete, vyberete si místo a bydlíte. Pravda, nepočítejte s místem přímo u pláže - to byste museli přijet v květnu :-) Budete od moře třeba i pár set metrů - proto je velmi vhodné mít sebou kolo - pohyb je zdravý a je trochu legrace naučit se na kole jezdit nahý. Také je fakt, že místa u moře jsou menší, místa dál od moře mají větší plochu - třeba až 100m2.

Více najdete například zde - https://valalta.hr/en/

Vaříme

Vestavba disponuje dvěma hořáky na propan. Jsou tak k dispozici dvě 450g bombičky a další dvě záložní. Celý element pro vaření je možné snadno vyjmout a vařit například ve stínu, u řeky, kdekoliv ;-)

Nebo prostě vaříte na vestavbě, máte tak k dispozici tekoucí vodu, dřez, odkládací plochy a chladničku po ruce.

Ve výbavě je i kompletní příslušenství - talíře, hrnečky, hrnce, příbory a vše další pro vaření - vše v outdoorové podobě, jak se k této formě cestování hodí.

14-a jde se jíst.jpg 13-pivečko.jpg
11-vaření.jpg 12-kuchyně.jpg

Srovnání s obytným vozem - plusy, mínusy

Na světě neexistuje auto, karavan ani obytka, která by mohla splnit všechny představy - vždy se musí jednat o kompromis - z důvodu ceny, rozměrů, hmotnosti, legislativních předpisů, bezpečnosti atd. Ani Ford s vestavbou NestByEgoe to nemá jinak. Tedy náš pohled je tento:

V čem je Ford lepší než obytný vůz:

  • Výrazně levnější - je za polovinu
  • Levnější denní sazba za pronájem v půjčovně
  • Jede rychleji (o asi 20-30 kmh více) a s menší spotřebou (o asi 3-4 l/100km)
  • Je variabilní - je možné vestavbu vyndat a využít jako minibus pro 8
  • Je menší, snadněji projedete úzkými uličkami
  • Je nenápadný - lépe se "schováte" a přespíte "na divoko"

V čem je obytný vůz lepší než Ford:

  • Má k dispozici více lůžek pro spaní 4 až 6 proti 2 (+ maximálně menší dítě)
  • Má celoroční provoz, zatopíte si, můžete i na lyže
  • Máte k dispozici WC i sprchu
  • V obytném voze můžete bydlet i za horšího počasí
  • Držák na kola nebrání přístupu k vozu
  • Je více energeticky nezávislý - soláry, plyn na topení a chladničku

Vše prosím berte jako můj pohled na tuto formu cestování. Chcete-li vyzkoušet tento "nízkonákladový" ale přitom stále velmi komfortní způsob cestování rádi Vám vůz se vestavbou zapůjčíme a samozřejmě Vám také ukážeme, jak vše správně použít.

Chci se podívat na volné termíny.

16-Ford.jpg 17-Moře.jpg 15-Emča.jpg

Na co cestovatelé často zapomínají?

Mozky máme plné informací, ač neradi, často na něco zapomínáme. Pošleme Vám vyladěný check-list podle kterého si sbalíte raz dva a na nic nezapomenete.

Vloni jsem byl s 3 vnučkami na lodi na Slapech, letos chtěli zkusit obytku. Vybrali jsme ChciObytnak, protože nám přišel nejlepší a nejkomfortnější - nakonec to bylo ještě lepší - potěšili nás maličkosti jako koření, sušák na prádlo, sprcháč a další. Pouze jsme nenašli cedník na špagety ;-) Určitě můžeme doporučit.

JK, Mnichovo Hradiště

Již jsme zažili jednu báječnou dovolenou v obytce a chtěli jsme si to zopakovat. U ChciObytnak.cz nás oslovila poloha a cena. Byli jsme nadšeni z automatické převodovky, naše očekávání předčila i nástavbová klima, solár, trezor a opravdu velké zadní lůžko. Uvítali bychom kotvící popruhy na markýzu (pozn.ChciObytnak - už vybíráme ty nejlepší)

Dlabajovi, Mikulčice

Zlákala nás výhoda obytných vozů - že odpadá nutnost podrobně plánovat a nutnost plán dodržovat :-) prostě můžete přespat kdekoliv a kdykoliv, zdržet se kde se vám líbí a nebo zase odjet dřív, když chcete.
Půjčovnu ChciObytnak známe i z jiné jejich činnosti a můžeme potvrdit skvělé zkušenosti.
V minulosti jsme již s obytkami jeli, tato byla perfektně vybavená i pro zimní provoz. Výborný byl automat.

Petr Kosek, Liberec www.nalehko.com

Toužili jsme po nezávislém cestování na velké vzdálenosti při zachování maximálního komfortu celé rodiny. A také rád řídím :-) ChciObytnak jsem si vybral z důvodu poměru ceny a kvality, líbilo se mi provedení vozu a jeho mládí. Potěšila mě kvalita zaškolení a perfektní čistota předaného vozu. Vyhovovala mi i automatická převodovka. Určitě mohu doporučit ;-)

Josef Krulich, Děčín

Chtěli jsme splnit sen našich dětí. Cestovat obytňáčkem. Spát nadivoko. Byli jsme velmi překvapeni, jak perfektně může být takový auťák vybaven - prostě tam bylo všechno. I prostoru pro naši 4 členou rodinu bylo víc než dost. Trochu jsme se báli, jak to uřídíme a přitom to nakonec byla hračka.

Marek Svačinka jednatel Gerotop s.r.o.

Zajímá mě o karavaningu

Co nás přivedlo k obytce? Touha po dobrodružnější formě cestování s dětmi a pocitu volnosti.
Co nás potěšilo? Těšilo nás vlastně vše. Výbava a i komfort při cestování byl parádní.

Petr Gänsel, Chrastava

Chci získávat akční nabídky půjčovny obytňáků.

Za určitých podmínek může být nabídka na půjčení cenově zvýhodněná. Chcete být mezi prvními, kdo to bude vědět?

Chtěli jsme zkusit cestování bez omezení ubytováním. ChciObytnak.cz jsme si vybrali pro jejich blízkost, půjčují nové vozy a mají zajímavé ceny při včasném objednání. Potěšila nás i možnost zobrazení obsazeností vozů až na rok dopředu. Byli jsme nadšeni výborným stavem vozu a přístupem majitelů.

Josef Havel, Ústí nad Labem

Toužili jsme po nezávislosti na cestě a možnosti procestovat během dovolené více míst. Byla to naše první zkušenost a proto jsme ocenili profesionální přístup. I cena byla zajímavá s ohledem na výbavu a prostornost vozu, kde se opravdu myslí na vše.

R.Č., Růžová

Chtěli jsme vyzkoušet kempování v kombinaci s komfortem. Na ChciObytnak jsme měli dobré reference a nabídli nové a velké auto. Překvapil nás full service včetně ručníků, čaje, koření atd. Prostě hotel na kolech:-) Osobně bych raději auto s manuálem, ale jinak byl polointegrál dokonalý.

Daniel Galandr, Liberec

Elektrokolo, karavaning a předsudky.

Mnoho lidí si myslí, že elektrokola jsou pouze pro důchodce nebo invalidy. Že to je trochu ostuda pomáhat si elektřinou. NENÍ TOMU TAK :-) Bezva užitek přináší elektrokolo párům, kde jeden z páru není takový vytrvalec a vrchař. Typická situace, kdy muž je pomalou jízdou znuděn a žena tou samou jízdou únavou již skoro nevidí, vůbec nemusí nastat.