LMC alkovna 2018 pro 6 cestujících na prodej - zde veškeré info

Jak v zimě přežít v obytném voze?

IMG_20171231_082255.jpg

Nadpis je možná trochu provokativní. Proč by se zima v obytce nedalo přežít? Určitě úplně v pohodě, v pohodlí, ale přiznejme si, štěstí přeje připraveným. Proti létu má zimní karavaning svá specifika, pokusíme se Vám je zde shrnout a zároveň Vás zbavit obav, pokud si v zimě vyrazíte od nás půjčeným obytným vozem.

Zimní jízda

Typické zimní řidičovi radovánky jsou sníh na silnici, náledí, vyjeté koleje, užší silnice a nesmíme zapomenout ani na bláto.

Zimní pneu jsou jednoznačně základem, ale i tak to nemusí stačit. 3,5t těžká obytka není na zledovatělé nebo zasněžené stoupající silnici snadný úkol. Obvykle to není problém dálničních úseků. Spíše na potíže narazíte na dojezdových komunikacích k místu přenocování, k lyžařským areálům apod. Bez sněhových řetězů by se nikdo o takovou jízdu neměl vůbec pokoušet. K naší obytce máme v ceně samoupínací řetězy Thule - je velmi snadné je nasadit - minuta na kolo a může se jet. I tak jednoznačně doporučujeme nasazení provést v klidu na parkovišti před kritickým úsekem. Nebo si doma nasazení v klidu vyzkoušet, určitě mít připravené jednoduché rukavice, zmrzlé ruce nejsou dobrým pomocníkem.

Pokud například v kempu uvíznete a úsek k překonání je velmi krátký, dáváme na zimu do garáže naší obytky i bednu se štěrkem a lopatou, trochu si podsypete kola a není nutné řetězy nasazovat.

S řetězy se samozřejmě nesmí jet po čisté asfaltové komunikaci, níčí se komunikace i řetězy.

Jízda z prudkého kopce

Potřebujete sjet klesání přes 5% a silnice je zasněžená, případně zledovatělá? Doporučujeme nasadit sněhové řetězy na zadní nápravu. Brzděním a sklonem odlehčený zadek získá lepší adhezi, obytka bude lépe ovladatelná. Samozřejmě jízda musí být velmi opatrná, v serpentinách jeďte třeba i rychlostí chůze, vždy dle podmínek, lepší pomalu, než do příkopu.

Bláto

Bláto nebo podmáčený terén může být zrádnější než sníh. Obvykle není moc vidět. Před najetím na louku v zimním období vždy doporučujeme zastavit, a provést průzkum. Bláto je absolutně nesjízdné, občas i na pohled pouhá mokrá tráva spolu s vlhkou hlínou dokáže pořádně potrápit. Odpor terénu pro jízdu značně stoupá, adheze je mizerná. Buďte opatrní.

Vyproštění vozidla

I mistr tesař se utne. Může se stát komukoliv, že i přes maximální pozornost a opatrnost s obytkou uvíznete. Pokoušet se roztlačit tak těžké vozidlo nemá žádný smysl, spíše způsobíte škody na nástavbě, tak opravdu ne.

V naší obytce je k dispozici vyprošťovací ocelové lano. Funguje jako běžné tažné lano, snadněji se však zapojí k tažnému a uvízlému vozu, nesmí se použít pro běžné tažení. Pozor na automatickou převodovku - musí být v poloze N. Pokud by poloha N nešla zvolit, v žádném případě se nepokoušejte o vyproštění tažením, mohlo by dojít k poškození převodovky. V žádném případě se nepokoušejte tažnému vozidlu pomáhat motorem při zařazeném rychlostním stupni.

Pak už jen sehnat ochotného řidiče s výkonným vozem a dobrou adhezí ;-)

Kde bydlet

V zimě je mnoho kempů a i některých stellplatzy uzavřených. Vždy je vhodné se opravdu přesvědčit, jestli nalezené místo v zimě funguje, emailem, telefonicky. Málo cestovatelů sebou zase nese výhody absolutního klidu na místech, kde je v létě naopak narváno, typicky parkoviště u hradů a jiných kulturních památek. Na 99% tam budete sami.

Kde hledat vhodná místa:

https://park4night.com/

https://www.skiing-parking-camping.com/

Některá lyžařská centra tolerují parkující obytky i přes noc, situace se však mění rok od roku - někde přibývají zákazy, někde naopak karavanisty vítají - nejlepší je napsat email a zjistit podmínky.

Ono tak zcela na divočáka to v zimě jde hůř, neboť potřebujete více energie, rychleji naplníte WC kazetu. Nejlepší je tedy kombinace, kdy den, dva kempujete na divočáka, pak alespoň noc v kempu.

 

Parkování

Parkování v některých horských oblastech je v hlavní sezóně mnohdy složité i pro osobní auta. Pokud to je trochu jde načasovat, přijeďte do horského střediska až pozdě odpoledne, kdy část návštěvníků již odjela a bude pro Vás místo, naopak se může stát, že během dne budete mít z parkoviště problém odjet. Hlídejte si tak svoji pozici pro opuštění - přeci jen 7m dlouhá obytka se nemusí vytočit všude.

Topení

Jaká je spotřeba plynu? Vydrží? Naše obytka je vybavená dvěma láhvemi čistého propanu s automatickým přepínačem z prázdné láhve na plnou (DuoControl) plus CrashSensorem umožňující topení i za jízdy (pozor kdo nemá, musí mít plyn na jízdu uzavřen).

Délka cesty v zimním období bývá obvykle kratší než v létě. Za mírného počasí mohou láhve vydržet celý týden, což je taková akorát doba, zajet si někam na lyže plus se cestou stavit i někde jinde. Pokud jsou opravdu velké mrazy pod mínus 10 st.C. a k tomu třeba i prudký vítr, mohou být dvě láhve málo. Pak přidáváme do garáže jednu až dvě další na výměnu - je to snadný úkon, který zvládne každý. Jednoznačně doporučujeme sledovat stav DuoControl - když už topíte na druhou láhev, určitě první prázdnou vyměňte, jinak Vám dojde plyn v noci, v chumelenici a zrovna bude vichr, a komu by se chtělo z postele do garáže.

I když plyn neplatíte, vyplatí se s ním šetřit. Když jdete na celý den na lyže, nastavte si na termostatu jen temperování na 10 st.C. Po příchodu vytopíte snadno a rychle, nebo Vám po dohodě nastavíme iTrumu a Vy si zapnete topení mobilem na dálku s předstihem.

Samozřejmou součástí zimního příslušenství je i kabát na kabinu, vždy jej použijte, ušetříte plyn, v autě bude teplota rovnoměrněji rozložená, přední sklo se Vám nebude rosit.

Elektřina

Naše obytka je vybavená solárním panelem. Jenže. V zimě je spotřeba vyšší a slunce svítí méně. Nedá se tak říci, že by solár byl schopen plnohodnotně dobíjet běžnou spotřebu, spíš zpomaluje vybití baterie.

Baterie se zároveň dobíjí za jízdy. Tedy typická cesta z domu do hor Vám baterii dobije na 100%. Zaparkujete, topíte, svítíte, dobíjíte NTB a mobily, druhý den lyžujete, pak se vrátíte a opět topíte, svítíte, vybíjíte baterii. Pokud nebude opravdu super slunečno, tak třetí den již můžete být bez elektřiny. Když není elektřina, tak se může vypnout i rozfuk topení a netopíte. Nouzovým řešením je nahodit motor a nechat běžet cca hodinu, část baterie se dobije, pokud budete spořiví, noc v klidu vše vydrží. Poté už je ale třeba hledat zdroj. Buď delší jízda nebo se někde připojit na 230V - proto je vhodné v zimě kombinovat divočáka a oficiální stání typu kemp, stellplatz.

Solár má ještě jeden problém a to je sníh, kdykoliv Vám může zasněžit a dobíjet nebude, proto máme v obytce vždy teleskopický žebřík a košťátko - snadno se tak dostanete ke střeše, kde je umístěn a x krát za den sníh shodíte.

WC, voda

Možností, kde se ve vší slušnosti zbavit plné WC kazety případně tzv. šedé vody je v zimě méně. Určitě se snažte maximálně využít toalet na pumpách, v restauracích, u lanovek apod.

Na zimu Vám můžeme místo běžné chemické "chemie" poskytnout ekologickou enzymovou "chemii" - pak je možné WC kazetu vyprázdnit i do přírody. Vždy však s ohledem na okolí. Vykopejte lopatou, která je ve voze, díru do sněhu nebo hlíny, vylijte a zasypejte.

Při vypouštění šedé vody dávejte pozor, abyste nevytvořili kluziště.

Oblečení, obuv, vybavení

Často se řeší i kde sušit osobní věci. Obytka nemá problém, neboť garáž je vytápěná. V klidu usušíte co potřebujete. Sušák je samozřejmě k dispozici.

Krása zimního karavaningu

Jestli jsme Vás článkem vyděsili, tak se nyní pokusíme o opak :-)

Zima v obytce je krásná, romantická a opravdu stojí za to vyzkoušet. Když stojíte v zimě sami na parkovišti uprostřed krásné horské vesničky - například můžeme doporučit Šumavskou Modravu. Když Vás od mrazu dělí 3cm a přesto je Vám naprosto komfortně. To se nedá popsat.

Obytka má v zimě i mnoho výhod. Z vyhřátého osobního auta můžete vystoupit pouze přímo do zimního počasí, někdy třeba i nevlídného. V obytce se můžete pohodlně obléknout a poté teprve vystoupit do mrazu a vichru. Když Vás zastihne někde kolona, tak Vám to zase tak nevadí, pokud se opravdu stojí, můžete si v klidu uvařit i vlastní kafíčko a užít si pohodičku naplno ;-)

Na co cestovatelé často zapomínají?

Mozky máme plné informací, ač neradi, často na něco zapomínáme. Pošleme Vám vyladěný check-list podle kterého si sbalíte raz dva a na nic nezapomenete.

Vloni jsem byl s 3 vnučkami na lodi na Slapech, letos chtěli zkusit obytku. Vybrali jsme ChciObytnak, protože nám přišel nejlepší a nejkomfortnější - nakonec to bylo ještě lepší - potěšili nás maličkosti jako koření, sušák na prádlo, sprcháč a další. Pouze jsme nenašli cedník na špagety ;-) Určitě můžeme doporučit.

JK, Mnichovo Hradiště

Již jsme zažili jednu báječnou dovolenou v obytce a chtěli jsme si to zopakovat. U ChciObytnak.cz nás oslovila poloha a cena. Byli jsme nadšeni z automatické převodovky, naše očekávání předčila i nástavbová klima, solár, trezor a opravdu velké zadní lůžko. Uvítali bychom kotvící popruhy na markýzu (pozn.ChciObytnak - už vybíráme ty nejlepší)

Dlabajovi, Mikulčice

Zlákala nás výhoda obytných vozů - že odpadá nutnost podrobně plánovat a nutnost plán dodržovat :-) prostě můžete přespat kdekoliv a kdykoliv, zdržet se kde se vám líbí a nebo zase odjet dřív, když chcete.
Půjčovnu ChciObytnak známe i z jiné jejich činnosti a můžeme potvrdit skvělé zkušenosti.
V minulosti jsme již s obytkami jeli, tato byla perfektně vybavená i pro zimní provoz. Výborný byl automat.

Petr Kosek, Liberec www.nalehko.com

Toužili jsme po nezávislém cestování na velké vzdálenosti při zachování maximálního komfortu celé rodiny. A také rád řídím :-) ChciObytnak jsem si vybral z důvodu poměru ceny a kvality, líbilo se mi provedení vozu a jeho mládí. Potěšila mě kvalita zaškolení a perfektní čistota předaného vozu. Vyhovovala mi i automatická převodovka. Určitě mohu doporučit ;-)

Josef Krulich, Děčín

Chtěli jsme splnit sen našich dětí. Cestovat obytňáčkem. Spát nadivoko. Byli jsme velmi překvapeni, jak perfektně může být takový auťák vybaven - prostě tam bylo všechno. I prostoru pro naši 4 členou rodinu bylo víc než dost. Trochu jsme se báli, jak to uřídíme a přitom to nakonec byla hračka.

Marek Svačinka jednatel Gerotop s.r.o.

Zajímá mě o karavaningu

Co nás přivedlo k obytce? Touha po dobrodružnější formě cestování s dětmi a pocitu volnosti.
Co nás potěšilo? Těšilo nás vlastně vše. Výbava a i komfort při cestování byl parádní.

Petr Gänsel, Chrastava

Chci získávat akční nabídky půjčovny obytňáků.

Za určitých podmínek může být nabídka na půjčení cenově zvýhodněná. Chcete být mezi prvními, kdo to bude vědět?

Chtěli jsme zkusit cestování bez omezení ubytováním. ChciObytnak.cz jsme si vybrali pro jejich blízkost, půjčují nové vozy a mají zajímavé ceny při včasném objednání. Potěšila nás i možnost zobrazení obsazeností vozů až na rok dopředu. Byli jsme nadšeni výborným stavem vozu a přístupem majitelů.

Josef Havel, Ústí nad Labem

Toužili jsme po nezávislosti na cestě a možnosti procestovat během dovolené více míst. Byla to naše první zkušenost a proto jsme ocenili profesionální přístup. I cena byla zajímavá s ohledem na výbavu a prostornost vozu, kde se opravdu myslí na vše.

R.Č., Růžová

Chtěli jsme vyzkoušet kempování v kombinaci s komfortem. Na ChciObytnak jsme měli dobré reference a nabídli nové a velké auto. Překvapil nás full service včetně ručníků, čaje, koření atd. Prostě hotel na kolech:-) Osobně bych raději auto s manuálem, ale jinak byl polointegrál dokonalý.

Daniel Galandr, Liberec

Elektrokolo, karavaning a předsudky.

Mnoho lidí si myslí, že elektrokola jsou pouze pro důchodce nebo invalidy. Že to je trochu ostuda pomáhat si elektřinou. NENÍ TOMU TAK :-) Bezva užitek přináší elektrokolo párům, kde jeden z páru není takový vytrvalec a vrchař. Typická situace, kdy muž je pomalou jízdou znuděn a žena tou samou jízdou únavou již skoro nevidí, vůbec nemusí nastat.